Przygotowania do zamknięcia mostu (24.06.2021)
Ireneusz Makowski, zastępca dyrektora MZD w Toruniu
1. Czy wszystko jest już przygotowane do zamknięcia mostu? Czy pojawiły się stosowne oznakowania dotyczące objazdów oraz informacje przy wjeździe do miasta?
Tak, wszystko jest gotowe. Na wjazdach do miasta ustawiliśmy duże tablice informujące o weekendowym zamknięciu mostu drogowego im. marsz. Piłsudskiego. W sumie zamontowano 20 takich tablic i około 20 mniejszych znaków. Duży nacisk położyliśmy na informację, tak aby jak najwięcej mieszkańców i turystów mogło fakt weekendowego zamknięcia mostu uwzględnić w swoich planach. Warto dodać, że na moście, na pasie wyłączonym obecnie z ruchu, przygotowano do montażu pierwszą z siedmiu dylatacji, która zostanie zamontowana przez najbliższy weekend. To 10 metrowy, stalowy element, który waży około 4 ton. Reszta dylatacji jest składowana na zapleczu budowy i czeka na swoją kolej.
2. Czy przez pierwszy weekend zamknięcia mostu MZD zamierza przyglądać się sytuacji i ewentualnie wprowadzać jakieś poprawki?
Przez most marsz. im. Marszałka Józefa Piłsudskiego przebiega droga krajowa nr 15. Jest to newralgiczny punkt na mapie drogowej naszego miasta. Dlatego na decyzję o zamykaniu mostu miał wpływ kalendarz. W lipcowe i sierpniowe weekendy ruch na moście Piłsudskiego jest bowiem mniejszy niż w innych miesiącach roku. Przez cały weekend będziemy monitorować sytuację w mieście, tak aby w razie potrzeby reagować niezwłocznie.
3. Czy spodziewacie się dużego ruchu pieszych i rowerzystów na starym moście? Czy korzystanie z nowego ciągu pieszo-rowerowego będzie w pełni bezpieczne i czy piesi oraz rowerzyści nie będą przeszkadzać w pracach?
W tym przypadku naszym sprzymierzeńcem jest pogoda, która zachęca do jazdy rowerem i spacerów. Do tego nie bez znaczenia jest fakt, że ciąg pieszo-rowerowy który powstał w wyniku przebudowy jest przestronny, szeroki i bezpieczny. W czasie weekendów obserwujemy bardzo duży ruch w tym miejscu. Spodziewamy się, że po zamknięciu będzie on jeszcze większy.
4. Przypomnijmy, proszę, czym wykonawca będzie zajmował się podczas wakacyjnych weekendów. Jakie prace zostaną wykonane?
Robotnicy będą układać warstwę ścieralną nawierzchni i montować urządzenia dylatacyjne. Wskazane jest, aby te prace były realizowane przy całkowitym zamknięciu ruchu. Położenie warstwy ścieralnej na moście będzie wykonane w technologii bezszwowej, dlatego maszyna musi przejechać całą szerokością jezdni. Zapewni to zdecydowanie lepszą trwałość i jakość nawierzchni. Poza asfaltem trzeba też umieścić urządzenia dylatacyjne. Rekomendowane jest, aby były montowane na budowie w całości, a nie w częściach. Każde połączenie spawane czy styk wykonywany w warunkach budowy ma gorszą jakość i trwałość od elementów fabrycznych.
