• Logo UM
  • Logo BIP Toruń
  • Logo Facebook
Remont mostu baner Tymczasowy most baner

Rozbudowa mostu więcej informacji w rozmowie z dyrektorem ds. mostowych warszawskiej firmy "Intop" (25.04.2020)

Od najbliższego wtorku ( 28 kwietnia) rozpoczną się prace na moście drogowym im. J. Piłsudskiego w Toruniu.

W pierwszym etapie prac do dyspozycji kierowców będą dwa pasy ruchu. Docelowo na budowie będzie pracowało od 50 do 100 pracowników. Wykonawca uspakaja. - Realizowaliśmy już podobne zadania i nie spodziewamy się spotkać tutaj problemów, których nie moglibyśmy pokonać. Tak naprawdę wszystkie prace wymagają specjalistycznej wiedzy i dobrej organizacji, a to jest naszą mocną stroną -mówi Paweł Polański, dyrektor ds. mostowych warszawskiej firmy  „Intop”.  

Zachęcamy do zapoznania się z kilkoma ważnymi informacjami, na temat tego, co nas czeka w czasie prac na moście. Poniżej rozmowa z Pawłem Polańskim dyrektorem ds. mostowych warszawskiej firmy  „Intop”.  

Od czego wykonawca rozpocznie przebudowę mostu?

W związku z utrudnianiami, które musimy wprowadzić na moście, aby wykonać nasze prace, postanowiliśmy, że w pierwszym etapie robót zwiększymy szerokość jezdni udostępnionej mieszkańcom. W tym celu zamkniemy jeden pas ruchu (wschodni, czyli ten w kierunku Starówki), aby zdemontować krawężnik i część kapy chodnikowej oraz barierę energochłonną. Skuta powierzchnia pozwoli nam na zwiększenie szerokości jezdni. Te prace zajmą nam kilka tygodni. W tym czasie kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu (środkowy i zachodni), a piesi będą mogli poruszać się jednym chodnikiem.

Jaki jest harmonogram prac na najbliższy czas?

Po poszerzeniu jezdni, rozpoczniemy II etap prac, który potrwa około pół roku. O dokładnym terminie jego wprowadzenia  będziemy informować z wyprzedzeniem. Na czas realizacji tego etapu robót zostanie zamknięty skrajny pas ruchu (ten od strony zachodniej). W tym czasie będziemy prowadzić roboty mostowe związane z przebudową chodnika, zajmiemy się robotami antykorozyjnymi nad chodnikiem. W tym etapie realizowane będą roboty związane z reprofilacją płyty jezdni i ułożeniem nowej nawierzchni drogowej. Na jezdni będą czynne dwa pasy ruchu, piesi będą mogli poruszać się jednym chodnikiem. Zakładamy, że w tym okresie część prac będziemy realizować w nocy. Wówczas na części mostu dodatkowo będziemy zamykać środkowy pas ruchu. Wtedy ruch pojazdów będzie odbywał się wahadłowo przy sterowaniu ręcznym lub sygnalizacji. Lokalizacja miejsca zamknięcia będzie się przesuwała w zależności od prac z jednego końca mostu na drugi.

W tym czasie piesi będą mogli poruszać się jednym chodnikiem (tym po stronie wschodniej). Podczas nocnego zamknięcia środkowego pasa ruchu prowadzić będziemy roboty antykorozyjne górnej części konstrukcji mostu, transportowane będą również materiały i maszyny.

Jaką drogą będzie odbywał się transport materiałów na budowę?

W większości przypadków zamkniętym dla ruchu pasem drogi oraz chodnikiem, chociaż będziemy też dostarczać materiały spod mostu.

Czy będą jakieś momenty w trakcie prac, że przeprawa będzie całkowicie zamknięta dla ruchu?

Tak, w końcowym etapie budowy planowane jest zamknięcie całkowite w weekendy i w godzinach nocnych. Dokładny termin na ten moment  nie jest jeszcze  znany.

Czy firma „Intop” realizowała podobne do toruńskiej inwestycje ?

Tak, posiadamy duże doświadczenie w podobnych realizacjach. Z ostatnich przykładów np. na moście przez Wisłę w Puławach przebudowaliśmy kilka miesięcy przed terminem umownym konstrukcję mostu i chodnika. Była to inwestycja bardzo podobna do tej, którą będziemy realizować w Toruniu. Z kolei w ubiegłym roku , w ciągu zaledwie 9 miesięcy, rozebraliśmy i wykonaliśmy od nowa kolejowy Most Gdański przez Wisłę w Warszawie. Zakres robót obejmował znaczny zakres prac wykonywanych przy podporach, w korycie rzeki. Można powiedzieć, że zabezpieczenia antykorozyjne wykonujemy cały czas. Na większych i mniejszych obiektach.

Czy nie obawiacie się Państwo, że w związku z epidemią będzie problem z materiałami?

Tak, istnieje taka możliwość. Jednak na ten moment mamy potrzebne nam materiały budowlane. Obserwujemy, co się dzieje na rynku i trudno nam powiedzieć, co się wydarzy za tydzień lub dwa. Obostrzenia w zakresie poruszania się oraz zdalnej pracy w niektórych urzędach nie pozostaje bez wpływu na realizację zadania.

Jaka część prac w przypadku naszego mostu będzie najtrudniejsza?

Tak naprawdę wszystkie prace wymagają wiedzy specjalistycznej i dobrej organizacji. Realizowaliśmy już podobne zadania i nie spodziewamy się spotkać tutaj problemów, których nie moglibyśmy pokonać. Poprzednie realizacje pozwoliły nam na opracowanie schematów postępowania, chociaż trzeba przyznać, że most w Toruniu przewyższa skalą poprzednie realizacje (w tym kilka przez największe polskie rzeki: Wisłę, Bug, San, czy Wartę).

Ile osób będzie pracowało przy rozbudowie toruńskiego mostu?

Liczba będzie się zmieniać w zależności od etapu robót. Szacujemy, że na stałe będzie około 50-100 pracowników.

 



Ważna informacja

Ta strona używa plików cookies w celach statystycznych oraz, aby ułatwić korzystanie z Serwisu. Jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej na temat plików cookies w polityce prywatności.

Zamknij