Z wizytą na placu budowy (24.07.2020)
Rozbudowa mostu drogowego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego to jedna z najważniejszych inwestycji miejskich realizowanych w 2020 roku. Stan prac i znaczenie tej inwestycji przybliżyli dziennikarzom przedstawiciele wykonawcy i prezydent Michał Zaleski.
- To jeden z najwspanialszych mostów w Polsce. Jego konstrukcja powstała już 110 lat temu i została zamontowana w naszym mieście 98 lat temu. Ta konstrukcja wymaga staranności i dbałości. 28 lat temu przeprowadzono zmianę nawierzchni mostu. Upływ czasu widać wyraźnie, dlatego od kilku lat wiedzieliśmy, że czeka nas naprawa mostu im. Marszałka Józefa Piłsudskiego – tłumaczy prezydent Torunia Michał Zaleski. - Most ten jest nadal bardzo popularny wśród kierowców, przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego przejeżdżało tam średnio 24-26 tys. pojazdów na dobę. Zastanawialiśmy się nad tym, jak unowocześnić ten obiekt. Nie było jednak mowy o zmienianiu konstrukcji a nawet kolorystyki. Pojawił się jednak pomysł na poszerzenie kładek chodnikowych – Dotychczas każda z kładek miała ok. 1,5m szerokości, nowe kładki, po obu stronach mostu będzie miały 4,2-m każda.
Zbudowane zostaną także punkty widokowe oraz zejścia na Kępę Bazarową i na Bulwar Filadelfijski z windami dla pieszych i rowerzystów
Stopień zaawansowania inwestycji można ocenić na ok. 20 procent. Część prac wykonywana jest na Wiśle – w ten sposób demontowana jest stalowa konstrukcja sporników chodnikowych.
- W dno rzeki wbito stalowe tymczasowe dalby cumownicze. Będę one wykorzystywane także w kolejnych etapach robót, w trakcie m.in. montowania płyt chodnikowych i umacniania podpór.. Wykonaliśmy już zabezpieczenia górnej części stalowej na przęśle nr 8 i 7, przestawiliśmy rusztowania na przęsło nr 6, gdzie trwają prace związane z zabezpieczeniami antykorozyjnymi a na przęśle nr 5 znajdują się rusztowania, których użyjemy przy renowacji powłok malarskich, kratownic i zwężeń konstrukcji. Dodatkowo została sfrezowana nawierzchnia na połowie mostu, na 1/3 szerokości jezdni od strony wody dolnej, od przęsła 1 do przęsła 4. W tym miejscu trwają prace związane z reprofilacją płyty pomostu. Wczoraj wykonawca zabetonował warstwę wyrównawczą, a w dalszej kolejności będzie wykonywania betonowanie kolejnych przęseł, układana izolacja i nawierzchnia z asfaltu twardo lanego – wyjaśnia Jarosław Łukasiewicz kierownik projektu z firmy INTOP.
Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, termin zakończenia rozbudowy nie jest zagrożony.
- Najtrudniejsze dla wykonawcy jest prowadzenie robót z zachowaniem ruchu na moście. Zapewniamy przejezdność w obydwu kierunkach. Cały czas możliwy jest także ruch pieszych i rowerzystów po jednej stronie. To trudne, ale jesteśmy w stanie sprostać temu wyzwaniu – dodaje Łukasiewicz.
Rozbudowa mostu ma się zakończyć w listopadzie 2021 r. Całkowity koszt inwestycji to ponad 122 mln zł. Miasto pozyskało na to zadanie dofinansowanie w wysokości 45,8 mln zł z subwencji rządowej z rezerwy ogólnej Ministerstwa Infrastruktury.
Most w liczbach
- na budowie pracuje obecnie około 60 osób: 12 pracowników kadry kierowniczej i 45 pracowników fizycznych
- wykonawca dysponuje sprzętem: obecnie 40 sztuk (m.in. barka transportowa, holownik, podnośnik, koparki )
Do rozbudowy mosty wykonawca użyje:
- 1500 m3 betonu
- 630 ton stali konstrukcyjnej i zbrojenia
- 8100 m2 asfaltu lanego
- 7200 m2 paneli kompozytowych
- 70 000 m2 zabezpieczenia antykorozyjnego
fot. Sławomir Kowalski






