• Logo UM
  • Logo BIP Toruń
  • Logo Facebook
Remont mostu baner Tymczasowy most baner

Rys historyczny mostu

Żelazny most drogowy
Koncepcja budowy nowego mostu drogowego powstała w roku 1913. Proponowano różne lokalizacje, np. na osi ul. Żeglarskiej. Ze względu na trudną sytuację ekonomiczną miasta decyzję o budowie mostu, z użyciem materiałów z rozbiórki mostu w Opaleniu, podjęto dopiero w 1927 roku.

Brama wjazdowa na most w Opaleniu, krótko przed rozbiórką

 

Fotografia:
Brama wjazdowa na most w Opaleniu, krótko przed rozbiórką

Most w Opaleniu, zbudowany przez Niemców w latach 1907-1910, łączył trasę między Rzeszą Niemiecką a Prusami Wschodnimi. Po 1920 roku most ten znalazł się na polskim terytorium, ale u jego wylotu przebiegała granica niemiecka - utracił wiec znaczenie i rację bytu. Część materiałów z Opalenia zużyto także przy budowie mostu drogowego w Koninie. Rozbiórkę mostu w Opaleniu prowadzono w latach 1928-1929, pracowało tam ok. 300 robotników.

 

Fotografia z okresu budowy

Fotografia z okresu budowy, 1930-1931, MT/HN/1446, MT/HN/1445

W roku 1929 elementy mostu przewieziono barkami do Torunia, składowano je na lewym brzegu Wisły lub na prawym brzegu koło tzw. "Grzyba". W 1930 roku ukończono budowę filarów i przyczółków, zamontowano 3 przęsła od strony Podgórza. Pracowało średnio 305 robotników. Do znitowania tych 3 przęseł zużyto 105 ton nitów. Prace miały być ukończone w 1931 roku, a otwarcie - wiosną roku 1932, jednak w roku 1931 wstrzymano miastu kredyty. Most uruchomiono na gwiazdkę 1933 r. W 700-lecie Torunia na moście uruchomiono linię tramwajową. Cały most oddano do użytkowania 11 listopada 1934 r.

Pamiątkowa fotografia ekipy budowlanej

Pamiątkowa fotografia ekipy budowlanej, 1930-1931, MT/HN/I/2121

Jeszcze podczas budowy rozpisano ankietę na nazwę mostu. Wzięło w niej udział 1.336 osób. Proponowano nazwy m. in.: Bolesława Chrobrego, Grunwaldzki, Jagielloński, Wolności, Tramwajowy, Wielkomiejski, Zgody, Podgórsko-Toruński, Kopernika (najwięcej głosów - 994).

Zarząd Miejski zaproponował nazwę Most 700-lecia; Narodowcy z Rady Miejskiej - Most Wolności; władze wojewódzkie - Most Piłsudskiego - i takie imię nadano w 1934 r., jako że decydujący był głos władz państwowych ze względu na skalę finansowego udziału w budowie (ponad 80%).

Pocztówka: Widok na most drogowy od strony miasta

Pocztówka:
Widok na most drogowy od strony miasta, przed 1939, MT/HN/1369/265

W dniu 11. listopada 1934 roku nastąpiło uroczyste otwarcie mostu, któremu towarzyszyła defilada wojskowa, poświęcenie budowli i uroczysty obiad.

(wykorzystano materiał przygotowany przez p. Katarzynę Kluczwajd
z Muzeum Okręgowego w Toruniu oraz archiwalia zgromadzone w Muzeum)

Ważna informacja

Ta strona używa plików cookies w celach statystycznych oraz, aby ułatwić korzystanie z Serwisu. Jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej na temat plików cookies w polityce prywatności.

Zamknij